Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ آبان ۱۵, شنبه

اخباري از وضعيت فعالين دربند كرد محمدصديق کبودوند، رئيس سازمان حقوق بشر کردستان در زندان اوين از بيماري‌هاي شديدي رنج مي‌برد

اخباري از وضعيت فعالين دربند كرد محمدصديق کبودوند، رئيس سازمان حقوق بشر کردستان در زندان اوين از بيماري‌هاي شديدي رنج مي‌برد.

محمدصديق کبودوند، رئيس سازمان حقوق بشر کردستان در زندان اوين از بيماري‌هاي شديدي رنج مي‌برد و طبق گفته‌ي پزشک نياز به معالجه‌ي فوري دارد. درخواست‌هاي خانواده‌ي اين زنداني سياسي مبني بر مرخصي و معالجه-‌ي پزشکي او تا به امروز بي‌جواب مانده است. اين در حالي‌است که اخيراً مدير مسئول روزنامه‌ي «کيهان» و دادستان تهران اين فعال حقوق بشر را به «حامي فتنه هشتاد و هشت»، «منافق» و «تجزيه طلب» متهم کرده است. پريناز کبودوند، همسر محمدصديق کبودوند در گفت‌وگو با زمانه اين اتهامات را بي‌اساس مي‌داند و مي‌گويد: «دادستان و مدير مسئول روزنامه‌ي کيهان دارند با آبروي همسرم بازي مي‌کنند، چون در طول مدت محاکمه، نه چنين اتهاماتي ديده شده و نه مدرکي دال بر آنها ارائه شده است.» از سوي ديگر در ادامه‌ي صدور احکام سنگين در کردستان، عبدالله سروريان و سامي حسيني از فعالان کرد به اعدام محکوم شده‌اند. همچنين احمد باب فعال اجتماعي کرد که به گفته‌ي خودش سخت‌ترين شکنجه‌ها را در زندان تحمل کرده به ۱۴ سال زندان محکوم شده است. شرح اين موارد در زير مي‌آيد: اعتراض خانواده‌ي کبودوند در روزهاي گذشته اطلاعيه‌اي مبني بر اعتراض خانواده‌ي محمدصديق کبودوند به اتهام‌زني‌هاي دادستان و روزنامه‌ي کيهان، منتشر شد. پريناز کبودوند همسر محمد صديق کبودوند در رابطه با صدور اين اطلاعيه به «زمانه» گفت: «جديداً دادستاني درخواست‌هايي که بنده و خود آقاي کبودوند به صورت کتبي از دادستان براي ملاقات با خودشان و مرخصي آقاي کبودوند کرده بوديم، رد کردند. آقاي دادستان مانند آقاي شريعتمداري گفته است، کبودوند تجزيه‌طلب هستند و يکي از عوامل و حاميان فتنه‌ي سال هشتادوهشت بوده‌اند.» همسر محمد صديق کبودوند همچنين مي‌گويد: «آقاي دادستان هم اخيراً اعلام کردند که ايشان منافق بودند درحالي‌که حکم صادر شده براي آقاي کبودوند به علت تاسيس سازمان حقوق بشري کردستان بوده که ايشان يازده سال به خاطر آن محکوم شدند. وقتي دادستان چنين مسائلي را بدون هيچ مدرک مطرح کرد، من از طريق سايت از مقامات بين-‌المللي درخواست کردم که اگر اين اشخاص مدرک يا مستنداتي دارند ارائه بدهند. دادستان و آقاي مدير مسئول روزنامه‌ي کيهان دارند با آبروي آقاي کبودوند بازي مي‌کنند، چون در طول مدت محاکمه نه چنين اتهاماتي ديده شده و نه مدرکي دال بر آنها ارائه شده است.» مخالفت با مرخصي محمدصديق کبودوند به اتهام «منافق بودن» در حالي صورت مي‌گيرد که طي روزهاي گذشته اخباري مبني بر وخامت جسمي وي نيز منتشر شده بود. همسر اين فعال حقوق بشر در رابطه با ملاقات و وضيعت جسماني او گفت: «با ملاقات حضوري موافقت نکردند. حتي وقتي آقاي دادستان به زندان سر مي‌زند و با زندانيان ملاقات مي‌کند از ملاقات با آقاي کبودوند سرباز مي‌زند و ايشان را منافق عنوان مي‌کند.» وي هم‌چنين ادامه داد: «با توجه به اينکه کبودوند از بيماري‌هاي قلبي، پروستات و سرگيجه رنج مي-‌برد شديداً احتياج به عمل و مراقبت پزشکي دارد و حتي با درخواست مسئولان زندان در اين رابطه هم مخالفت شده است.» محمدصديق کبودوند، موسس و رئيس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به دليل فعاليت‌هاي حقوق بشري، نوشتن مقاله در زمينه‌ي مسائل اجتماعي و تاسيس سازمان غير دولتي دفاع از حقوق بشر کردستان به بيش از ده سال زندان محکوم شده است. او اکنون چهارمين سال است که در زندان به سر مي‌برد. حکم اين زنداني قطعي و درخواست رسيدگي مجدد به آن نيز رد شده است. ۱۸ فعال کرد در آستانه‌ي اعدام در حالي‌که شانزده تن از فعالان سياسي و مدني کرد در انتظار اعدام به سر مي‌برند، طي روزهاي گذشته دو شهروند ديگر به نام‌هاي عبدالله سروريان و سامي حسيني به اعدام محکوم شدند. جعفر محمدي يکي از بستگان عبدالله سروريان به زمانه گفت: «سال گذشته وي به منظور ديدار با يکي از اقوام خود به اقليم کردستان سفر کرده بود که هنگام بازگشت در منطقه‌ي مرزي باشماخ توسط نيروهاي امنيتي دستگير شد.» محمدي با اشاره به اينکه سروريان به اتهام جاسوسي به اعدام محکوم شده است، گفت: «همه‌ي ما از شنيدن صدور حکم اعدام شوکه شديم و هم-‌اکنون پرونده-‌ي وي به ديوان عالي کشور ارجاع داده شده است.» عبدالله سروريان هم‌اکنون در زندان سنندج و داراي سابقه‌ي بيست و پنج سال خدمت در ارتش جمهوري اسلامي ايران است. آن‌سوتر، برخي از رسانه‌ها از صدور حکم اعدام براي سامي حسيني يکي ديگر از فعالان سياسي کرد در زندان اروميه خبر داده-‌اند. به گزارش هرانا، اين زنداني سياسي به اتهام بمب‌گذاري و همکاري با گروه‌هاي مخالف نظام به اعدام محکوم شده و در دادگاه تجديد نظر هم حکم وي تائيد شده است. سامي حسيني خردادماه سال ۸۷ در جاده‌ي اصلي سلماس، توسط اداره‌ي اطلاعات بازداشت و پس از سي‌ماه و پنج روز انفرادي در محاکمه-‌اي هفت‌دقيقه‌اي به اعدام محکوم شد اعدام فرضي بدترين شکنجه‌ام بود در ادامه‌ي صدور احکام سنگين براي فعالان کرد، احمد باب يکي از فعالان اجتماعي مريوان به ۱۴ سال حبس محکوم شد. اين فعال اجتماعي در گفت‌وگويي به زمانه گفت: «بنده بنا به حکم دادگاه انقلاب و طبق سه ماده‌ي قانوني ۵۰۰، ۵۰۱ و ۴۹۹ به اتهام عضويت در گروه‌هاي مخالف نظام و فعاليت تبليغي و جاسوسي براي بيگانگان در مجموع به ۱۴ سال زندان محکوم شده‌ام.» احمد باب ميگويد به مدت ۳۳ روز در سلول انفرادي زير شديدترين شکنجه‌ها قرار داشته است. باب ضمن اشاره به اينکه هيچ‌کدام از اتهامات وارده را نپذيرفته است، اين چنين شرح شکنجه‌هايش را توضيح داد: «در روزهاي نخست بازداشت، سه تا از دندان‌هايم را با انبردست کشيدند و به گفته‌ي بازجوهايم ۳۲۰ ضربه‌ي شلاق به من زده بودند. البته شايد هم بيشتر بوده چون بيهوش بودم. در روزهاي بعد کف پاهايم را با مته سوراخ کرده بودند.» اين فعال کرد از «اعدام فرضي» به‌عنوان بدترين شکنجه در دوران بازداشت خود ياد مي‌کند و مي‌گويد: «من را به اتاقي ‌بردند که به گفته‌ي بازجويان مخصوص اعدام بود. مجبورم کردند روي يک صندلي چرخدار زير طناب دار بايستم. سپس دستبد زدند و پاهايم را بستند. در اين حالت مي‌خواستند از من اعتراف بگيرند. اين وضعيت در حالي‌که به سختي مي‌توانستم روي پاهايم بايستم يک ساعت طول کشيد.» احمد باب پنجم شهريورماه سال ۸۸ در مريوان دستگير و پس از ۱۹۵ روز با قرار وثيقه هفتصد ميليوني آزاد شده بود. منبع : راديو زمانه
--------------------------------------------------

چند توصیه ای از کیوان ثنایی به ابوبکر مردسی



keywan

کیوان سنایی

ابوبکر مدرسی عضو کمیته مرکزی و دفتر سیاسی حزب عبدالله مهتدی در کنگره سیزدهم این حزب بحثهایی ارائه داد که در قسمتی از بحثهایش به اختلاف مالی من با عبدالله مهتدی اشاره کرده. من در این نوشته ابتدا میخواهم نکاتی را در مورد این اختلاف یاداور ابوبکر مدرسی کنم و در ادامه چند توصیه‌ای هم برای ایشان دارم.

مدرسی در بحثهایی که در کنگره سیزدهم ارائه داد و این روزها از تلویزیون روژهلات تی وی ارگان رسمی این حزب برای عموم پخش می شود به طور ناشیانه‌ای به دفاع از مهتدی می پردازد و ادعا میکند که گویا شخصی به تحریک "اقلیت" سابق در این تشکیلات اتهاماتی را به مهتدی و حزبش می زند و باعث سرافکندگی این حزب در مجامع عمومی می شود. مدرسی در این کنگره که بالاترین مرجع تشکیلاتی این حزب است ازکلاهبرداری که مهتدی کرد به طور رسمی دفاع میکند.

برای یاداوری، اینجانب که مدرسی از ان به عنوان شخصی یاد میکند، کیوان ثنایی هستم که از سال 1990 هوادار و فعال تشکیلات کومله بودم و در سال 1991 به تشکیلات علنی کومله سازمان کردستانی حزب کمونیست ایران کردستان عراق پیوستم و در ارگانهای مختلف کومله به مدت 3 سال فعالیت کردم و بعدها به کشور هلند امدم و همچنان عضو فعال کومله بودم. در انشعاب سال 2000 من هم همراه مهتدی واعضای دیگر ازحزب کمونیست ایران جدا شدیم. من در کشور هلند مدتی مسئول تشکیلاتی کومله زحمتکشان ایران بودم و تا احتلاف مالی که بین من و مهتدی پیش امد، نماینده عبدالله مهتدی دبیرکل و سکرتر این حزب در هلند بودم. بارها و بارها به نمایندگی مهتدی در جلسات و متینگهای احزاب اپوزسیون ایرانی و احزاب هلندی و در حرکتهای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی شرکت کردم و همیشه چهره فعال این حزب بودم در هلند و خارج از هلند. نماینده اعضای هلند بودم در کنگره بازسازی، کنگره های نهم، دهم و یازدهم این حزب. به محض این که اختلاف پیدا کردم با عبدالله مهتدی در مورد پس دادن پولی که به مدت یک سال به ایشان داده بودم، دیگرکیوان برای مدرسی و تشکیلاتش شخصی ناشناس، دیوانه، عامل جمهوری اسلامی و..... شدم.

زمانی که عبدالله مهتدی را به احزاب هلندی در دولت، نمایندگان مجلس، وکلای پایه بلند و معروف، روزنامه‌های سراسری معتبر هلند و...... معرفی می‌کردم و با ایشان در این ملاقات و نشستها شرکت می کردم، دیوانه و شخص ناشناس برای مدرسی و حزبش نبودم.

من بعد از توافقی که با مهتدی کردم و ایشان تحت فشار قضایی، رسانه‌ای و افکار عمومی زیر بار این قرض رفت و حاضر به پرداخت ان بدون بهره بانکی که من در مدت ان 4 سال به بانک می‌دادم شد، این تجربه تلخ را به فراموشی می خواستم بسپرم‌ و دیگر نه به ان فکر کنم و نه در این باره چیزی بگویم. دفاع ابوبکر مدرسی در کنگره سیزدهم از عمل‌کرد مهتدی در این رابطه، مرا وادار به نوشته این سطور کرد.

لازم به ذکر است که من مبلغ 65000 یورو در سیزده قسط از تاریخ ژولای 2009 تا اگوست 2010 از مهتدی دریافت کردم که ده هزار یوروی ان بهره بانکی از 2006 تا 2007 بود و 55000 یوروی دیگر ان پولی بود که از بانک با بهره بالا قرض کرده بودم و به درخواست مکرر مهتدی برای مدت یکسال به ایشان قرض داده بودم. هزینه‌ای که صرف گرفتن وکیل در کردستان و هلند، رفتن به کردستان برای پی گیری این پول و صدها مکالمه تلفنی به کردستان خیلی بیشتر از ده هزار یورویی بود که مهتدی به عنوان بهره بانکی پرداخت کرد. برای سالهای 2007 تا 2010 که این پول همچنان در اختیار مهتدی بود، هیچ بهر بانکی پرداخت نشده و تمام بهره این پول، خودم به بانک پرداخت می کردم. کسانی که در اروپا زندگی می کنند می دانند اگر مبلغ 55000 یورو از بانک قرض کنند چه بهره بالایی دارد. مهتدی همچنان به من مقروض است، اگر من توافق کردم فقط به خاطر این بود که این مسئله کلی از انرژی و وقت من را گرفته بود و می خواستم هر چه زودتر خاتمه پیدا کند و از طرفی هم توانایی پس دادن بهره این پول را دیگر نداشتم. مهتدی طبق قرادادی که امضا کرده بود مبلغ 26600 یورو همچنان به من بدهکار است.

ادبیات ابوبکر مدرسی و نحوه مطرح کردن این اختلاف مالی در کنگره سیزدهم این حزب همان ادبیات حکومت اسلامی ایران است که به محض اینکه مردم اعتراض می کنند و حق خود را مطالبه می کنند، فورا اتیکت ضد انقلاب و تحریک عوامل خارجی و ضد انقلاب را به این حرکتها می زنند تا مردم را ساکت کنند و از مطالبات بر حق خود صرف نظر کنند.

مدرسی به خاطر دارد من قبل از اینکه این موضوع را به رسانه‌ها بدهم یا از مهتدی شکایت کنم، بارها و بارها چه مسقیم و چه غیر مستقیم و از طریق واسطه با تشکیلات مهتدی به مدت 2 سال تماس گرفتم، هیچ نتیجه‌ای نداد و همیشه با بی اعتنایی، توهین و از موضع قدرت با این مسئله برخورد می کردند. اینها همه با مدرک وجود دارند. مدرسی نمی تواند ان را انکار کند. من حتی قبل از شکایت از دادگاه و دادن به رسانه‌ها به کردستان سفر کردم که مهتدی را قانع کنم این پول را پس بدهد، در غیر اینصورت عواقب خوبی برای ایشان ندارد اگر به رسانه‌ها بدهم یا از ایشان شکایت کنم. مهدتی هیچ که حاضر نشد در اینمورد با من صحبت کند، از طریق نمایندگانش پیام داده بود که اگر به اینترنت بدهی همه‌اش دو هفته طول می کشد مردم می خوانند و فراموش می کنند. به داگاه هم شکایت کنی هیچ کاری نمی توانی بکنی. این جواب مهتدی بود.

مدرسی به یاد دارد زمانی که یکی از رفقای من از المان با ایشان تماس گرفته بود و از ابوبکر مدرسی خواست که با مهتدی صحبت کند و این مشکل را حل کند. مدرسی در جواب گفت جواب کیوان را ندهید کیوان دیوانه است. مدت کمی هم پیشمرگه بوده .... به گفته مدرسی اگر در اینده این اقایان در قدرت سهمی داشتند، هر کسی که دیوانه باشد، این اقایان به خود اجازه می دهند اموالش را مصادره کنند. جناب مدرسی نمی تواند این مسئله را انکار کند، چون مکالمه‌اش را دارم و اگر لازم باشد علنی می کنم.

ابوبکر مدرسی زمانی خود را یک مار کسیست می نامید که در اغلب جلسه‌های تشکیلاتی و کنفرانسهای خارج کشور با صدای رسا از موا ضح خود دفاع می کرد. من این سوال را برای مدرسی دارم در کدام کتاب یا مقاله کارل مارکس نوشته که پول کارگر و زحمتکش را مصادره کنند.

به یاد دارم زمانی که من زیر فشار این قرض بودم و نمی توانستم بهره ان را پس بدهم. تشکیلات مهتدی در المان و هلند جشن‌هایی می گرفتند با هزینه‌های بالا که تعداد خوانندگان و افراد همراه از شرکت کنندگان بیشتر بودند. سفرهای مکرر اعضای کمیته مرکزی به امریکا، کانادا، کشورهای اروپایی با هیئتهای همراه برای همه اینها بودجه بود. ولی به پول من که می‌رسید مهتدی مفلس و ورشکسته بود.

من الان هم از تلاشم برای پس گرفتن این پول دفاع می کنم و به این قناعت رسیدم اگر تلاشهای من و فشار افکار عمومی ، رسانه‌ها و رای دادگاه سلیمانه به پرداخت این پول به من، نبود. هرگز مهتدی این پول را پس نمی داد. هنوز کسانی هستند (ص. م. و م. ف.) که به مهتدی و تشکیلاتش پول دادند، و هنوز نتوانستند پس بگیرند،

مدرسی از زمانی که فعالیت سیاسی شروع کرده هیچ وقت زحمت نکشیده، همیشه در در رأس و ریاست بوده. مواجبش را تشکیلات مهتدی پرداخت می کند. از مارکسیست دو آتشه یک شبه ناسیونالیست دو اتشه می‌شود. زمانی امریکا را امپریالسیم می دانست و از طرف دیگر مقاله‌ می نوشت با این سر تیتر "ما هم منتظر حمله امریکا به ایران هستیم" الان هم که به درگاه کروبی و موسوی پناه اورده. طبیعی است که نمی داند کار کردن و زحمت کشیدن سختی و مشکلات دارد. مدرسی برای مواجبی که ماهانه دریافت می کند حاضر است هر موضع سیاسی اتخاذ کند.

مدرسی در کردستان در یک منزل با تمام امکانات تسیهلاتی و آشپز مخضوص در دامنه کوه اطراق کرده، طبیعی است که خبر ندارد که کیوان و امثال کیوان ساعتها باید کار کنند تا خرج روزانه خود را تامین کنند.

در پایان چند توصیه‌‌‌‌ای برای ابوبکر مدرسی دارم:

جناب مدرسی از شما می خواهم یک ساعت در خلوت خود فکر کنی، سالهایی را که در سیاسیت سپری کردی، تجزیه و تحلیل کنی، قطعا مشاهده می کنی که تا چه حد نزول کردی. دنیا تنها ان اوردوگاه و بودجه و مواجب نیست.

اگر زحمت نباشد یک ماه به کشور محل اقامتت سوئد سفر کن، بدون اینکه حقوق ماهیانه‌ات را از حزبت دریافت کنی، سعی کن کاری پیدا کنی و هزینه زندگی را با رنج و زحمت خود پیدا کنی، حتما پی می بری که معنی زحمت کشیدن چیست.


اقای مدرسی تمام تلاشهای من برای پس گرفتن پولم همه‌اش نتیجه پیگیری سرسختانه خودم بود. هیچ کس از کومله زحمتکشان در این امور دخالت نکرده. اگر از نظر سیاسی ضربه خوردید، این را فقط می توانم بگویم:
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی.

کیوان ثنایی
دنهاخ-هلند
Kay_s75@yahoo.com
-----------------------------------------------------------
دعوت از جک استراو جنجال آفرید
دعوت از جک استراو, دلال معروف انگلیسی به تهران, به دعوای میان باندهای حکومتی کشیده است.
جک استراو می گوید با دعوت لاریجانی, رئیس مجلس رژیم به ایران می آید, اما لاریجانی به سرعت این دعوت را تکذیب کرده و می گوید یک «مقام ارشد دولتی» دعوت کرده!
از سوی دیگر یکی از اعضای کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس رژیم، وزیر امورخارجه پیشین انگلیس را خائن به جمهوری اسلامی دانست و خواستار پاسخگویی رئیس مجلس بهخاطر این دعوت شده است. جهان نیوز, روز گذشته خبری در خصوص سفر جک استراو به ایران و با دعوت علی لاریجانی منتشر شد که به سرعت دفتر لاریجانی این دعوت نامه را تکذیب کرد.
این درحالی است که خبر سفر جک استراو وزیر امورخارجه پیشین انگلیس در اخبار رسانه های خارجی انعکاس گستردهای داشت.
به گزارش جهان جک استراو اعلام کرده که علی لاریجانی از وی دعوت کرده است که به ایران سفر کند. این در حالی است که دفتر لاریجانی اصل سفر را تکذیب نکرده، اما گفته است این سفر با دعوت لاریجانی نیست.
نکته جالب در تکذیبیه این است که گفته شده است، یکی از مقامات ارشد دولتی دو سال پیش با استراو دیداری داشته است، که در صورت صحت دعوت از استراو به ایران، احتمال می‎رود این دعوت از سوی همان مقام دولتی صورت گرفته باشد.
از سوئی بهدنبال انتشار گزارشی درباره دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از جک استراو برای سفر به ایران، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، وزیر امورخارجه پیشین انگلیس را خائن به جمهوری اسلامی دانست و خواستار پاسخگویی رئیس مجلس به خاطر این دعوت شده است.
محمود احمدی‌بیغش، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از علی لاریجانی، رئیس مجلس به سبب دعوت از جک استراو برای سفر به ایران انتقاد کرده است.
این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این‌که «آقای لاریجانی باید پاسخگو باشد و برای کارش دلیل بیاورد»، در توجیه مخالفتش با سفر وزیر امورخارجه پیشین انگلیس به ایرنا گفت: «خیانت‌های جک استراو نسبت به جمهوری اسلامی ایران بر همگان واضح و مبرهن است و فراموش شدنی نیست».
جک استراو، وزیر امورخارجه پیشین انگلیس و نماینده کنونی مجلس عوام این کشور، روز جمعه اعلام کرده است، ‌بهدعوت علی لاریجانی، اوایل سال آینده میلادی در راس یک هیات پارلمانی به تهران سفر خواهد کرد.
در این میان محمود احمدی‌بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از استراو به ایران گفته است: «اگر جک استراو در جایگاه نماینده فعلی مجلس بخواهد به ایران سفر کند و از کردار گذشته خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی کند، منعی ندارد، ولی اگر او بخواهد بر سیاستهای قبلی خود علیه ایران ادامه دهد پذیرفتنی نیست».
جک استراو در دفاع از سفرش به ایران و نیز لزوم گفتگو با جمهوری اسلامی گفته است: «به نظر من بهتر است، ما همیشه بالاترین نماینده دیپلوماتیک خود را در کشورهای مختلف و به خصوص کشورهایی که به نوعی جزو حوزه‌های سخت و مشکل‌دار هستند داشته باشیم»..

///////////////////////////////////////////
طنز و جوک آخر هفته مسخره بازی مرده پرستان خرافاتی

طنز ويكي ليكس تقديم به بيت مقام عظما


--------------------------------------------------------------------------
به‌ندکراوئیکی سیاسی پاش 19 سال ده‌ست به‌سه‌ری ناهیلن ئازاد بکرئ
osman

24كاتژمێر
به‌گوێره‌ی هه‌واڵنێری كۆمه‌ڵه‌ی چالاكانی مافی مروڤ له‌ ئێران عوسمان مسته‌فاپوور كه‌ ماوه‌ی19 ساڵه‌ له‌ گرتووخانه‌ی ناوه‌ندی ورمێ ده‌ست به‌ سه‌ر كراوه‌
هه‌رچه‌نده‌ ئێستا ده‌زگای قه‌زایی ئێران حوكمی ئازادی ناوبراوی ئه‌رێنی كردوه‌ به‌ڵام هه‌روا له‌ گرتووخانه‌ ڕاگیراوه‌.

به‌ پێی ئه‌و سه‌رچاوه‌یه‌ عوسمان مسته‌فاپوور كه‌ به‌ تۆمه‌تی جووڵانه‌وه‌ به‌ دژی ئاسایشی نه‌ته‌ویی له‌ ساڵی 1370 ی هه‌تاوی بۆ ماوه‌ی 24 ساڵ زیندانی حوكم درابو ئه‌وه‌ ماوه‌ی 19 ساڵه‌ هیچ جۆره مۆڵه‌تی چوونه‌وه‌ماڵی پێ نه‌دراوه‌.

دادستانی سه‌راسه‌ری و دادستانی پارێزگای ئازه‌ربایجانی رۆژاوا و هه‌ر وه‌ها حاكمی ئه‌و په‌روه‌نده‌یه‌ له‌ دادگای شۆرشی ئیسلامی دوای 19 ساڵ ده‌ست به‌سه‌ركردن, ئازادی ئه‌و گیراوه‌ سیاسییه‌یان ئه‌رێ كردوه‌ به‌ڵام كاربه‌ده‌ستانی وه‌زاره‌تی ئیتلاعات هه‌تا ئێستابه‌گێره‌شێوێنی و نانه‌وه‌ی كۆسپ و
ته‌گه‌ره‌ به‌ره‌نگاری ئازادی ناوبراو بوونه‌ته‌وه‌.


-----------------------------------------------------------
پێشبینیده‌كرێت كورد ده‌ستبه‌رداری‌ پۆستی‌ سه‌ركۆمار بێت
لڤین پرێس:

پێشبینیده‌كرێت كورد ده‌ستبه‌رداری‌ پۆستی‌ سه‌ركۆمار بێت
په‌رله‌مانتارێكی‌ ئیئتیلافی‌ نیشتیمانی‌ پێشبینیده‌كات كورد ده‌ستبه‌رداری‌ پۆستی‌ سه‌رۆك كۆمار بێت بۆ لیستی‌ عێراقییه‌ به‌سه‌رۆكایه‌تی‌ ئه‌یاد عه‌للاویی.

عامر فائیز ئه‌ندامی‌ لیستی‌ ئیئتیلافی‌ نیشتیمانی‌ له‌لێدوانێكی‌ رۆژنامه‌وانیدا رایگه‌یاند كه‌ پێشبینیده‌كات ئیئتیلافی‌ فراكسیۆنه‌ كوردستانییه‌كان ده‌ستبه‌رداری‌ پۆستی‌ سه‌رۆك كۆماری‌ داهاتووی‌ عێراق بن بۆ لیسته‌كه‌ی‌ عه‌للاویی له‌میانه‌ی‌ ئه‌و دانوستانانه‌ی‌ كه‌ ئێستا له‌ئارادان.

هه‌فته‌ی‌ رابردوو ئه‌یاد عه‌للاویی سه‌رۆكی‌ لیستی‌ عێراقییه‌ به‌سه‌رۆكایه‌تی‌ وه‌فدێك گه‌یشته‌ هه‌ولێر‌و له‌گه‌ڵ مه‌سعود بارزانی‌ سه‌رۆكی‌ هه‌رێمی‌ كوردستان كۆبوویه‌وه‌.

فائیز وتی‌ كه‌ ده‌ستبه‌رداربوونی‌ كورد له‌ پۆستی‌ سه‌رۆك كۆمار له‌به‌رانبه‌ر چه‌ند پۆستێكی‌ دیكه‌دایه‌، ئاماژه‌ی‌ به‌وه‌شكرد تائێستا كورد له‌و باره‌یه‌وه‌ به‌ڵێنی‌ ته‌واوه‌تی‌ نه‌داوه‌.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر